Az 1997-es világbajnokság, akkor még hagyományosan, a monacói hercegségben vette kezdetét.
A nyitó napon csak egy gyorsasági szakaszt rendeztek, de azt elég illusztris környezetben, a Formula-1-es futamnak otthont adó aszfaltcsíkon.
A nyitó gyorsot a belgák reménysége, az akkor még csak 27 éves Freddy Loix nyerte. Két másodpercet vert Carlos Sainzra, hármat pedig Piero Liatti-Colin McRae-Dieter Depping trióra.
Három márka jelentkezett új autóval erre a szezonra. A Ford és a Subaru a korábbi Escortból ill. Impreza-ból fejlesztette ki új csodafegyverét, az új WRC szabályoknak megfelelően.
A Mitsubishi a Lancer 4. evolúciós változatával állt elő, viszont ezt az autót nem WRC szabályok szerint gyártották. Ez azért is meglepő, mert az akkor új regulák több szabadságot engedtek meg a tervezőknek.
Vissza a versenyre.
A második nap 5 gyorsaságiján Tommi Makinen - Sepo Harjannevel az oldalán -abszolút meggyőzően autózott, át is vette a vezetést a nap végére.
Nem volt ilyen szerencsés Colin McCrash, aki egy alattomos jégfolton megcsúszott és máris egy hófalban találta magát. Számára ez jelentette a verseny végét.
Didier Auriol is a második napon esett ki, a korábbi háromszoros győztest az Escort Cosworth tréfálta meg, nem bírta tovább a kiképzést.
A harmadik napon a korábban még vezető Fast Freddy is hibázott, megpördült a Toyota Celica-val, s két percet állt a hó fogságában.
Az élen a Subaru második pilótája Liatti hajszolta Makinent. A derék olasz összesen 9 gyorsaságit nyert a verseny során, s addig űzte a finnt amíg az hibázott. Ő is egy hófalban kötött ki.
Piero Liatti 12 éves profi pályafutása első abszolút futamgyőzelmét aratta. Utólag már tudjuk, ez volt az egyetlen. Navigátora Fabrizia Pons ötödik diadalát könyvelhette el, az első négyet, még az 1980-as évek derekán szerezte, egy bizonyos Michele Mouton-nal, egy Audi Quattroban ülve.
"Ez a verseny főként a fekete mágia helyes értelmezésén múlott! Száraz aszfaltról "röppentünk" vizes, vizes útról havas, jeges szakaszokra. Nem mondom, hogy csak és kizárólag a Pirelli miatt nyertünk, de hogy óriási része volt az első helyünkben, az biztos. Colin kiesése után nem lettem nyugodtabb, hiszen attól a pillanattól fogva a csapat minden felelőssége az én vállamon nyugodott!" Nyilatkozta a verseny után a derék talján.
Másodikként fejezte be a versenyt a Sainz-Moya kettős. Carlos király szerint e a verseny a gumikon múlott, bár újabb fejlesztésekre ösztökélte csapatát, mert a Subarut stabilabbnak, a Mitsubishit pedig fordulékonyabbnak ítélte az Escort WRC-nél.
"Az ütközésem után már csak az érdekelt, hogy pontot szerezek, mert minden befejezett versenynek óriási lesz a jelentősége az idén. Elégedett vagyok a harmadik hellyel." Mondta Tommi Makinen
A 18 gyorsasági szakaszból, mint ahogy már említettük 9-et nyertek Liattiék, négyet Makinen és Harjanne, kettőt-kettőt Armin Schwarz és Freddy Loix, egyet pedig Carlos Sainz;
Az N csoportot Gustavo Trelles, míg az F2-t Emil Triner nyerte.
A verseny végeredménye:
1. | #4 | Liatti, Piero - Pons, Fabrizia 555 Subaru World Rally Team | Subaru Impreza WRC 97 | A8 M | 4:26:58 | 89.5 | |||
2. | #5 | Sainz, Carlos - Moya, Luis Ford Motor Co Ltd | Ford Escort WRC | A8 M | 4:27:53 | +55 +55 | 89.2 0.14 | ||
3. | #1 | Mäkinen, Tommi - Harjanne, Seppo Mitsubishi Ralliart | Mitsubishi Lancer Evo IV | A8 M | 4:29:29 | +2:31 +1:36 | 88.7 0.38 | ||
4. | #6 | Schwarz, Armin - Giraudet, Denis Ford Motor Co Ltd | Ford Escort WRC | A8 M | 4:32:03 | +5:05 +2:34 | 87.8 0.77 | ||
5. | #2 | Nittel, Uwe - Thörner, Christina Mitsubishi Ralliart | Mitsubishi Lancer Evo III | A8 M | 4:42:42 | +15:44 +10:39 | 84.5 2.37 | ||
6. | #15 | Lundgaard, Henrik - Pedersen, Freddy Henrik Lundgaard | Toyota Celica GT-Four | A8 | 4:45:26 | +18:28 +2:44 | 83.7 2.78 |
Források: Rallye-varázs'97; MOL 2000: 1997/2; ewrc-results.com