A múlt hétvégén rendezték a 2011-es rally világbajnokság első teljesen aszfaltos futamát, a Német Rally-t.
A versenyt amit, nyugodtan nevezhetnénk Sebastien Loeb Rallynak is.
A német viadal 2002 óta szerepel a világbajnoki programban, s eleddig csak a francia volánzsonglőr ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán. Nyolc alkalomból nyolcszor - 2009-ben nem rendezték meg a viadalt -. Viszont, mint tudjuk minden sorozat megszakad egyszer.
Az első nap az aszfaltos versenyeken szokásos koreográfia szerint zajlott.
Ez annyit tesz, hogy Jari-Matti a nyitó szakaszon még megcincálta a Citroënes fiúk bajszát, de ezek után lényegében el is dőlt az első két hely sorsa. Történt ugyanis, hogy a francia csapat puha gumikkal szerelte mind két autóját, készülve arra, hogy a 2-3. gyorson esni fog az eső, míg a Ford kemény keverékkel indította útnak pilótáit.
Nos, mint ilyen esetekben mindig - már persze szilárd burkolatú versenyek alkalmával - a Gallok döntöttek helyesen. Innentől kezdve pedig szegény Fordos finnek a pechvogel üzemmódban működtek.
Jari-Matti hátsó defektet kapott mindjárt az első körben, majd, hogy csak érezze a törődést a Fiestája kezdett el három hengerezni. Ekkor már pár aprócska vb pont is igen távolinak tűnt számára, nemhogy a dobogó.
Mivel Fordéknál a baj nem jár egyedül, ezért Mikko is hozzá támasztotta egy aprócska fához a saját autóját, de ő legalább maradt a dobogón.
Az első nap végén tehát a nagy Seb vezetett, a kicsi volt a második, Mikko a harmadik, a két Mini pedig a 4-5. pozíciót foglalta el Sordo, Meeke sorrendben. Őket a két Solberg Petter majd Henning követte. Kimi Iceman Raikkonen volt a nyolcadik.
Hát, így ébredt a mezőny a második napra, ahol az igazán nagy dolgok eldőltek.
A második nap 150 kilométer gyorsasági várt a mezőnyre, benne kétszer a mára legendává váló 34 km-es Panzerplatte. Igen, ez az az egykori tank gyakorló pálya, ahol már olyan nevek estek áldozatául, mint Petter Solberg, Francois Duval;
Még a napi nyitó szakasz előtt történt valami olyan, ami döntően befolyásolhatta volna a versenyt. A Citroën fejesei, élükön Olivier Quesnellel még a szervízparkban megkérték fiaikat, hogy szem előtt tartva a gyártók világbajnokságát, ne támadják egymást. Ekkor Hirvonen már több, mint egy perccel volt a két Seb mögött, tehát logikusnak tűnt az okfejtés.
Loeb köszönte szépen, vezetett, útban volt sorozatban a 9. Német Rally győzelme felé, neki megfelelt ez a szituáció. Nem úgy Ogiernek. Az ő oldaláról nézve ez teljese rendben is van, hisz még előttük volt több, mint 220 gyorsasági kilométer, a különbség közte és a hétszeres világbajnok csapattársa között pedig mindössze 7.4 szekundum volt. Szóval ő támadott volna, de nem tehette. Szépen elkocsikáztak egész nap, hol az egyik, hol a másik Seb volt gyorsabb, négy másodperc körül állandósult a köztük lévő időkülönbség.
S ekkor az élet vissza adott valamit Ogiernek, amit a Citroën vezetői korábban elvettek tőle és Dani Sordotól. A Panzerplattén - micsoda véletlen - aznap másodszor ment végig a mezőny, mikor is igen szokatlan dolog történt. A nagy Seb Loeb, a német rallyk mestere defektet kapott. Tíz kilométert volt kénytelen megtenni lapos bal első kerékkel, ennek eredményeként vesztett több mint egy percet az összetettben. Megvolt a Citroën 1-2, csak nem úgy ahogy azt Quesnelék eredetileg tervezték. Hogy Ogiert idézzem:
"Ilyen a sport!"
A harmadik helyen még Loeb balszerencséjénél is nagyobb meglepetés következett, a Mini és Dani Sordo személyében. A derék spanyol aszfaltos vezetés technikájának, a kis vörös méregzsák sebességének és Mikko defektjének köszönhette a dobogós pozíciót.
Mögöttük Kris Meeke meccselt nagyot Petter Solberggel az ötödik pozícióért, ezzel is bizonyítva, hogy megvan a potenciál a Prodrive féle vasban.
Latvala az első napi horror után a 15. pozícióból kezdte meg a felzárkózást. Nyert szakaszt, haladt előre, s már a 10.helyen tanyázott, mikor a 12.szakaszon elnézett egy kanyart. Ezek után nem kellett a pontszerzés miatt aggódnia, de a versenyt ezek után is becsülettel teljesítette.
A harmadik napon már szépen nyugodtan zajlottak az események. Loeb vigaszként megnyerte a power staget, Ogier pedig élete első aszfaltos sikerének örülhetett. A nagy Seb egyébként 2005 óta most először kapott ki aszfaltos versenyen. Hét éve minden szilárd borítású futamot megnyert, amin elindult. Megsüvegelendő.
Sordo maga mögött tartotta Mikkot, ezzel pedig a Mini újkori világbajnoki történetének már a harmadik futamán a dobóra állhatott. Ez több, mint ígéretes kezdés, reméljük a fejlődésük töretlen marad.
Petter végzett ötödikként, miután szoros csatában megelőzte, majd tartotta is Kris Meeke-t, aki előbb hibázott, majd a Mini elektronikai problémái miatt kénytelen volt feladni a viadalt két szakasszal a vége előtt.
A pontozóba még Kimi Raikkönen, Henning Solberg, Armindo Araujo, van Merksteijn jr. és Dennis Kuipers fért be.
A verseny hivatalos végeredménye:
1. | Ogier S. - Ingrassia J. #2 Citroen DS3 WRC | M WRC | 3:32:15.9 | 101.6 | ||
2. | Loeb S. - Elena D. #1 Citroen DS3 WRC | M WRC | 3:32:55.7 | +39.8 +39.8 | 101.3 0.11 | |
3. | Sordo D. - Del Barrio C. #37 Mini Cooper WRC | WRC | 3:34:11.5 | +1:55.6 +1:15.8 | 100.7 0.32 | |
4. | Hirvonen M. - Lehtinen J. #3 Ford Fiesta RS WRC | M WRC | 3:34:59.6 | +2:43.7 +48.1 | 100.4 0.46 | |
5. | Solberg P. - Patterson C. #11 Citroen DS3 WRC | M WRC | 3:36:03.9 | +3:48.0 +1:04.3 | 99.9 0.63 | |
6. | Räikkönen K. - Lindström K. #8 Citroen DS3 WRC | M WRC | 3:39:40.5 | +7:24.6 +3:36.6 | 98.2 1.24 | |
7. | Solberg H. - Minor-Petrasko I. #15 Ford Fiesta RS WRC | WRC | 3:40:01.8 | +7:45.9 +21.3 | 98.1 1.30 | |
8. | Araujo A. - Ramalho M. #17 Mini Cooper WRC | WRC | 3:41:45.7 | +9:29.8 +1:43.9 | 97.3 1.58 | |
9. | van Merksteijn jr. P. - Mombaerts E. #14 Citroen DS3 WRC | M WRC | 3:42:17.5 | +10:01.6 +31.8 | 97.1 1.67 | |
10. | Kuipers D. - Miclotte F. #9 Ford Fiesta RS WRC | M WRC | 3:42:24.9 | +10:09.0 +7.4 | 97.0 1.69 | |
11. | Wilson M. - Martin S. #5 Ford Fiesta RS WRC | M WRC | 3:43:47.6 | +11:31.7 +1:22.7 | 96.4 1.92 | |
12. | Tänak O. - Sikk K. #22 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:46:04.8 | +13:48.9 +2:17.2 | 95.4 2.31 | |
13. | Weijs jr. H. - Degandt B. #20 Škoda Fabia S2000 | 2 | 3:46:59.3 | +14:43.4 +54.5 | 95.1 2.46 | |
14. | Latvala J. - Anttila M. #4 Ford Fiesta RS WRC | M WRC | 3:49:36.3 | +17:20.4 +2:37.0 | 94.0 2.89 | |
15. | Riedemann C. - Wenzel M. #19 Škoda Fabia S2000 | 2 | 3:50:25.0 0:10 | +18:09.1 +48.7 | 93.7 3.03 | |
16. | Al-Attiyah N. - Bernacchini G. #23 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:51:43.4 | +19:27.5 +1:18.4 | 93.1 3.25 | |
17. | Block K. - Gelsomino A. #43 Ford Fiesta RS WRC | WRC | 3:52:01.5 | +19:45.6 +18.1 | 93.0 3.30 | |
18. | Campana P. - de Castelli S. #55 Mini Cooper WRC | WRC | 3:52:42.2 | +20:26.3 +40.7 | 92.7 3.41 | |
19. | Turán F. - Zsiros G. #29 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:54:08.1 | +21:52.2 +1:25.9 | 92.1 3.65 | |
20. | Hänninen J. - Markkula M. #25 Škoda Fabia S2000 | 2 | 3:57:41.9 0:20 | +25:26.0 +3:33.8 | 90.9 4.24 |
Az SWRC értékelését a 23 éves észt Ott Tänak nyerte. Konzisztensen gyors volt a verseny kezdetétől a végéig és nem hibázott egy fikarcnyit sem. Nasser Al-Attiyah szerezte meg az ezüstöt, míg Turán Friciék a bronzot.
Friciék is a "hibázók" népes táborát erősítette, hisz mindjárt az első gyorson rontottak, minek következtében 24 km megtétele után kapásból összeszedtek 4 perc hátrányt.
Martin Prokop a második szakaszon vezető helyről látogatott be a szőlőtőkék közé, ezzel pedig búcsút inthetett dobogós álmainak.
A bajnokságot vezető Juho Hanninen a 6. szakaszig vitézkedett, ott viszont szépen lerendezte a Fabia S2000-es jobb hátsó futóművét. S, mivel a baj nem jár egyedül, a csapattársa Hermann Gassner telibe ugyanott rendezte le a saját négykerekűjét.
Az SWRC végeredménye:
1. | Tänak O. - Sikk K. #22 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:46:04.8 | 95.4 | ||
2. | Al-Attiyah N. - Bernacchini G. #23 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:51:43.4 | +5:38.6 +5:38.6 | 93.1 0.94 | |
3. | Turán F. - Zsiros G. #29 Ford Fiesta S2000 | 2 | 3:54:08.1 | +8:03.3 +2:24.7 | 92.1 1.34 | |
4. | Hänninen J. - Markkula M. #25 Škoda Fabia S2000 | 2 | 3:57:41.9 0:20 | +11:37.1 +3:33.8 | 90.9 1.94 | |
5. | Kruuda K. - Järveoja M. #26 Škoda Fabia S2000 | 2 | 4:00:56.6 | +14:51.8 +3:14.7 | 89.5 2.48 | |
6. | Prokop M. - Tománek J. #21 Ford Fiesta S2000 | 2 | 4:12:50.9 | +26:46.1 +11:54.3 | 85.3 4.47 | |
7. | Gassner jr. H. - Wüstenhagen K. #27 Škoda Fabia S2000 | 2 | 4:19:04.2 | +32:59.4 +6:13.3 | 83.3 5.50 | |
8. | Sousa B. - Babo P. #24 Ford Fiesta S2000 | 2 | 4:20:56.7 0:10 | +34:51.9 +1:52.5 | 82.7 5.82 | |
9. | Herbold F. - Kölbach M. #50 Ford Fiesta S2000 | 2 | 4:27:00.5 | +40:55.7 +6:03.8 | 80.8 6.83 |
A versenyen rajtoló másik magyar kettős sajnos nem látta meg a célt. ifj Érdi Tibor Táborszki Attilával az oldalán csak három szakaszt teljesített, majd a Mitsubishi váltója megmakacsolta magát, így kénytelenek voltak búcsúzni a további küzdelmektől. Némi öröm az ürümben, hogy a hagyományos N csoportban a második helyen álltak, azaz a tempójuk meg volt egy eredményes szerepléshez. Talán majd legközelebb.
A világbajnokság következő fordulója egybe esik a mecseki IRC futammal, a mezőny tagjai szeptember 8-11. között Ausztráliában adnak egymásnak randevút. Felettébb érdekes lesz, elnézve a belháborút a franciáknál, valamint figyelembe véve azt, hogy murván mind a Fordok, mind pedig Petter is nagyon gyors!