Pont tíz éve történt, hogy a Ford gyári csapata egy fél privát Focus WRC-t biztosított a finnek egyik élő legendájának rendelkezésére, születésnapi ajándékként.
Hiába, ha valaki pályafutása során megnyer 19 rally világbajnoki futamot, 1978-ban az FIA Rally Pilóták Kupáját, akkor az a minimum, hogy jól megünneplik, ha betölti az ötvenet. Nos a Ford megadta a módját.
2001-ben az ötvenegyedik Finn Rally-n elrajtolhatott az akkor 50 éves Markku Alén azaz Mr Maximum Attack!
Nos a nyurga finn nem vallott szégyent, hisz a hat gyári csapatot felvonultató mezőnyben az abszolút 16. helyen ért célba.
A derék finn még 1969-ben kezdet versenyezni egy Renault 8 Gordinivel. A világbajnokságon 1973-ban debütált hazai pályán, ahol rögtön dobogóra állhatott, csak Timo Mäkinen volt sebesebb nála. Ebben ez évben egy Ford Escortot hajtott, majd 1974-re aláírt a Fiathoz.
Egy hosszú és igen sikeres kapcsolat vette kezdetét ekkor, hisz Alén 1989-ig versenyzett az olasz gyártó gépeivel. Nyert versenyt a 124-es és a 131-es Abarth-val, a Lancák közül Stratossal, 037-sel; A Delták közűl a B csoportos S4-sel, az A-s HF-fel és Integraleval.
Pályafutása utolsó éveiben bábáskodott a Subaru Legacy és az Impreza fejlesztésénél, s volt Carlos Sainz szárnysegédje is a Toyotánál.
Kedvenc vadász területének a hazai Ezer tó Rally és a vegyes talajú Portugál verseny számított. Otthon hat, míg az ibériai félszigeten öt alkalommal locsolhatta szét a győztesnek járó pezsgőt a dobogó legmagasabb fokáról. De sikerrel portyázott Francia-, Olasz-, Görög- és Svédországban, Valamint az Egyesült Királyságban és még a tengerentúlon is.
Mondhatni ő a ralivilág Stirling Mossa, hisz 1979-1988 között hat alkalommal végzett az év végi összetett első három helyezettje között -1986-ban és 1988-ban ezüst, 1979-ben, 1983-ban, 1984-ben és 1987-ben pedig bronz érmeket szerzett -, győznie azonban egyszer sem sikerült.
Carlos Sainz 1998-as emlékezetes RAC-Rally-s kieséséig, ahol a spanyol matador 350 méterrel a cél előtt veszítette el harmadik világbajnoki koronáját, a legdrámaibb vereség s Alén nevéhez fűződött.
1986 nem csak Henri Toivoven haláláról, a sorozatos súlyos balesetekről és a B csoport betiltásáról, hanem Markku zöld asztalnál elvesztett világbajnoki címéről is emlékezetes marad.
Történt ugyanis, hogy a Peugeot csapatot utólag kizárták a San Remo Rallyról, miután szabálytalannak találták a 205-ösök oldal spoilereit. Alén megnyerte a versenyt, a kizárásoknak köszönhetően pedig csak Lanca pilóták álltak a verseny végi céldobogón. Azonban Jean Todt és a Peugeot fellebbezett, a Nemzetközi Szövetség pedig 11 nappal a világbajnokság vége után helyt adott a kérelemnek. A franciák visszakapták a Fiat hazájában elkobzott pontjaikat, Markku pedig világbajnokból szimpatikus "vesztessé" vált.
Mr Maximum Attack demonstrálva a döntés igazságtalanságát 1987-ben távolmaradásával bojkottálta a Monte Carlo Rallyt.
Markku volt az első profi raliversenyző, akinek a szerződésébe még a megfelelő edzettségi állapot, azaz a személyi tréning is bele volt foglalva.
Sokáig úgy tűnt, hogy az 1993-as finnországi fellépése lesz az utolsó a WRC színpadán - amit egy méretes pereccel zárt, mindjárt a nyitó szakaszon -, míg meg nem kapta a fent említett születésnapi ajándékot.
"Imádok vezetni és rajongok a sebességért, nekem a mozgás a lételemem. A győzelem nagyon fontos a számomra, de el tudom viselni, ha muszáj a vereséget is. Megtudom magyarázni magamnak, hogy ettől még nem dől össze a világ. Meg aztán rájöttem már, hogy nagyszerű dolog győzni, elsőnek lenni, de az igazi boldogság, az igazán nagy érzés a száguldás maga!"
Markku Alén: The original maximum attack!
Két gyors közötti szervíz Korzikán. Az utolsó alkalom, hogy a finn csapattársak beszéltek egymással:
1986-ban, kedvenc versenyén, természetesen támadás közben: