Az 1997-es világbajnokság 2.futamán nem indult el a listavezető. Ez elsőre talán meglepő, de ha tudjuk, hogy az éllovas olasz és aszfalt specialista, valamint a második felvonást a havas Svédországban rendezik akkor már egy kicsit érthető a távol maradása.
Akkor pedig már nyilvánvaló, ha tudjuk, hogy a Subaru csapatról van szó. Hogy miért is?
Pusztán azért, mert az első számú pilótát Colin McRea-nek hívják, míg a második autón ketten osztoznak. Egy talján aszfalt menő, Piero Liatti és egy svéd laza talaj specialista, Kenneth Eriksson.
Így a képlet rettentően egyszerű. Egy olyan versenyen ahol még soha nem nyert nem skandináv -még a Loeb előtti időkben járunk- egyértelmű, hogy ki vezeti a második számú Subarut.
A versenyt az első két szakasz után a Toyotát hajtó privát, Thomas Radström vezette, egészen addig, amíg a gumijai bírták a kiképzést. Tőle a spanyol matador Carlos Sainz vette át a stafétát, de ő sem dőlhetett hátra nyugodtan, hisz a nyakán lihegett a címvédő Makinen, akit pedig Eriksson követett árnyékként.
A versenyzők dolgát nem csak az ellenfelek és a hatalmas tempó, hanem az időjárás is megnehezítette.
Már a versenyt megelőző héten folyamatos pozitív hőmérséklet értékeket mutattak a hőmérők, így hóval alig, míg sárral és jéggel inkább meg kellett küzdenie a résztvevőknek. S épp ezeket a körülményeket viselték nehezen a szöges abroncsok.
A negyedik gyorson a svéd Subarus lelépte a spanyol és a finn világbajnokot, átvéve ezzel a vezető pozíciót.
Ezt követően Makinen beleerősített, a 7. szakasz után már az ő neve előtt szerepelt az egyes szám. Eriksson volt ekkor a második, míg Colin a harmadik. Sainz állt a negyedik helyen, míg csapattársa, Armin Schwarz törött felfüggesztése miatt vesztett rengeteg időt.
A nyolcadik gyorsot, ami a verseny leghosszabb szakasza is volt egyben, a skótok világbajnoka nyerte, csapattársát megelőzve. Ez a szakasz sorsdöntőnek bizonyult, hisz a Pirelli abroncsai jobban bírták a jeges murvát a Michelin tappancsainál. Tommi Makinen szögek nélkül és több, mint 30 másodperc hátránnyal fejezte be ezt a speciált. Ezzel vissza esett a 3. helyre Eriksson és McRea mögé.
Ráadásul a második napot nem is a 3., hanem az ötödik helyen kezdte a derék finn. Történt ugyanis, hogy a váltója felmondta a szolgálatot, amit csak tetemes késés árán tudtak kicserélni. A nap végére egy helyet javított, a negyedik helyen állt.
A második nap leesett friss hó Colin McRea-nek és Carlos királynak vált a hasznára leginkább. Colin átvette a vezetést csapattársától, akit Sainz is megelőzött, miután a svéd váltója 6. sebességi fokozatban ragadt.
A nap első felében McRea, míg a másodikon Sainz volt a gyorsabb. A Fordos spanyol zárta a élen a középső napot és elsőként készülhetett a befejező szakaszra.
Az utolsó nap Tommi Makinenről és Kenneth Erikssonról szólt. Felváltva nyerték a gyorsaságikat. Míg a repülő finn elképesztő ütemben dolgozta le hátrányát, addig a svéd szintén sokat kockáztatva befogta majd meg is előzte előbb csapattársát, majd Carlos Sainzot is. Colin cirka 160-nál megforgott, s ezzel el is veszítette a dobogós helyezését.
A versenyt tehát Eriksson nyerte Steffan Parmanderrel az oldalán, megelőzve Sainzot, Makinent és McReat.
"Kenneth borzalmasan gyors volt és nagyon kiegyensúlyozottan vezetett." Jegyezte meg a verseny után Parmander.
"Többet nem tehettünk... A vb összesítésnek első helye vigasztal bennünket!" Nyilatkozta Sainz aki két ezüsttel és az érte járó 12 ponttal vezetett a két második számú Subarus Eriksson és Liatti előtt.
"Az egy perc húsz másodperces késésünk meghatározta a sorsunkat! Onnantól már tudtam, jó esetben is csak helyezettek lehetünk." Mondta csalódottan Tommi Makinen a verseny után.
Az N csoportot a svéd Kenneth Backlund (Mitsubishi Lancer Evo III), míg az F2-t a szintén hazai Jörgen Jonasson (Volkswagen Golf Kit-Car) nyerte.
A verseny hivatalos végeredménye:
1. | #4 | Eriksson, Kenneth - Parmander, Staffan 555 Subaru World Rally Team | Subaru Impreza WRC 97 | A8 M | 3:51:49 | 106.8 | |||
2. | #5 | Sainz, Carlos - Moya, Luis Ford Motor Co Ltd | Ford Escort WRC | A8 M | 3:52:05 | +16 +16 | 106.7 0.04 | ||
3. | #1 | Mäkinen, Tommi - Harjanne, Seppo Mitsubishi Ralliart | Mitsubishi Lancer Evo IV | A8 M | 3:52:15 1:20 | +26 +10 | 106.6 0.06 | ||
4. | #3 | McRae, Colin - Grist, Nicky 555 Subaru World Rally Team | Subaru Impreza WRC 97 | A8 M | 3:52:20 | +31 +5 | 106.6 0.08 | ||
5. | #8 | Radström, Thomas - Bäckman, Lars Toyota Castrol Team Sweden | Toyota Celica GT-Four | A8 | 3:54:47 0:10 | +2:58 +2:27 | 105.5 0.43 | ||
6. | #6 | Schwarz, Armin - Giraudet, Denis Ford Motor Co Ltd | Ford Escort WRC | A8 M | 3:55:45 | +3:56 +58 | 105.0 0.57 |
Források: Rallye-varázs'97; MOL 2000: 1997/3; ewrc-results.com